Fællesjagt

30. jan. 2022 -- Tilføjet af : webmaster

I weekenden forsøgte vi os med noget nyt i jagtforeningen, en rigtig fællesjagt, i jagtsæsonen. Førhen har vi "kun" haft ræveregulering i februar på vores program, hvor vi gik på jagt (regulering) sammen i foreningen. Nu ville vi se om ikke vi kunne mødes i selve jagtsæsonen og jage det, på dagen, jagtbare vildt.

Vi mødtes hos Arne til morgenkaffe og rundstykker, samt parole. Per og Kåre fortalte om dagens forløb, sikkerheden på jagten, samt hvad vi måtte jage. Vi jagede det jagtloven tillod, dog fredede vi råbukke og fasanhøns.

20220129_100628.jpg

Formiddagens såt foregik langs Skonager lilleå. Vi startede drevet på stykket mellem Leif, Dan og Bertel, herefter deltes vi i to grupper, én gruppe gik mod syd-øst fra Biltoft-broen, den anden gik mod vest (mod Agervig-broen).

Der blev set lidt forskelligt vildt, rådyr, snepper, fasaner og harer. Der gik blev skudt til nogle snepper og en enkelt fasan-kok. Udbyttet blev en enkelt sneppe.

Efter en halv times pause, hvor folk fik talt om formiddagens oplevelser, skulle vi igang med 2. såt, i Agervig. Hundeførerne blev sat af ved enden af Hedevangvej herfra drev vi på tværs af alle marker og læbælter mod Arne's jord, hvor de fleste skytter var posteret. Der blev set en del råvildt både i drevet men også af skytterne. Intet kom til skud. Der var mange harer på markerne, og en del duer i de høje træer rundt omkring. Undervejs i drevet blev der skudt en fasan-kok, som desværre ikke blev fundet, trods to forsøg med flere hunde. Den har højest sandsynlig løbet sin vej. Senere i drevet bliver der skudt en skovdue.

20220129_142900.jpg

Hjemme hos Arne blev der tændt op i grillen, hvorefter vi afholdt paraden over de to stykker vildt, en skovsneppe og en skovdue. Resten af dagen gik med hyggeligt samvær i Arnes lune værksted.

Bestyrelsen vil gerne takke Arne Thomsen for lån af hans værksted, alle lodsejere for deres velvillighed til at lægge jord til projektet, samt alle der deltog for at bakke op om det nye initiativ i Næsbjerg Jagtforening. Vi ser frem til næste sæson, hvor vi absolut håber at kunne gentage successen, måske på nye arealer, hvem ved?

20220129_143815.jpg